Mehiläisen verkkokaupan saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee verkkopalvelua verkkokauppa.mehilainen.fi. Tavoitteenamme on tarjota digitaalisia palveluita, jotka ovat saavutettavia kaikille käyttäjille. Tässä saavutettavuusselosteessa kerromme, millaisia puutteita palvelun saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta sekä kehittämisehdotuksia sivuston saavutettavuuteen liittyen. Tämä saavutettavuusseloste on julkaistu 25.4.2025.

Kuvaus sivuston saavutettavuudesta perustuu Mehiläisen kehittäjien ja ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation arvioon.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin (WCAG-
kriteeristö 2.1 AA-taso). Verkkopalvelussa olevat keskeiset puutteet on
kuvattu jäljempänä tässä selosteessa. Verkkosivuston saavutettavuutta
arvioidaan jatkuvasti saavutettavuustyökalujen avulla. Saavutettavuus
huomioidaan kaikkien uusien ominaisuuksien kehitystyössä.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Voit vaihtoehtoisesti asioida Mehiläisen asiakaspalvelussa, joka on
avoinna ympäri vuorokauden. Asiakaspalvelun numero on 010 414 00
(pvm/mpm).

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä saavutettavia

Käyttäjät saattavat huomata saavutettavuusongelmia sivustollamme.
Alla on luettelo niistä, jotka olemme havainneet ja tunnistaneet.

Havaittavuus

  • Linkkien sisällä on painikkeita: Joillakin elementeillä on sekä linkin
    että painikkeen rooli. (1.3.1)

  • Ostoskorin tuoteluettelossa on puutteita: Tuoterivien selitteet eivät
    välity kaikille apuvälineille oikein. Tuotenimi voi jäädä lukematta
    joillakin apuvälineillä. (1.3.1)

  • Ostopolun vaiheet voivat olla epäselviä: Vaiheiden muutokset eivät
    välity oikein apuvälineille, eikä vaiheilla ole kuvaavia otsikoita.
    (1.3.1)

  • Ulkoiset linkit on merkitty ainoastaan visuaalisesti: Palvelusta pois
    siirtyvien linkkien kohdalla on käytetty kuvaketta, jolle ei ole
    tekstivastinetta. (1.3.1)

  • Lomakekenttien määrittelyssä on puutteita: Lomakkeiden
    syötekenttiä ei ole määritelty riittävän tarkasti, joten niiden
    automaattinen täyttö tai syötön avustaminen ei toimi. (1.3.5)

  • Tekstin kontrastissa on puutteita: Osa teksteistä ei erotu riittävästi
    taustasta. (1.4.3)

  • Osa sisällöstä ei näy pienillä näytöillä: Palvelussa on sisältöä, joka
    ei ole kokonaan näkyvissä pienillä näytöillä. (1.4.10)

  • Avautuvaa sisältöä ei voi piilottaa: Ylätunnisteen avautuvaa
    ostoskori-ikkunaa ei voi piilottaa siirtämättä osoitinta tai
    kohdistusta. (1.4.13)

Hallittavuus

  • Evästeasetuksissa on puutteita: Evästeasetusten valintakytkimiä ei
    voi käyttää näppäimistöllä tai apuvälineillä. Niiltä puuttuu myös
    saavutettava nimi, ja niiden kontrasti on puutteellinen.
    Ruudunlukijan kohdistus ei siirry evästeikkunaan automaattisesti.
    Näppäimistön ja apuvälineiden kohdistus siirtyy avatun ikkunan
    taakse. (2.1.1) (2.4.3) (4.1.2) (1.4.11)

  • Kohdistusjärjestys ei ole aina looginen: Joillakin sivuilla kohdistus
    etenee epäloogisesti, ja oleellista sisältöä voi jäädä huomaamatta.
    Kohdistusjärjestys ei aina vastaa visuaalista ja odotettavaa
    järjestystä. (2.4.3)

  • Linkkien tarkoitus voi olla epäselvä: Sivustolla on linkkejä, joiden
    tarkoitus voi olla käyttäjälle epäselvä. (2.4.4)

Ymmärrettävyys

  • Salasanan ohjetta ei kerrota etukäteen: Salasanaohjeet ilmestyvät
    vasta silloin, kun kenttään on syötetty merkkejä. Virheilmoitus
    sisältää tarpeetonta tietoa. (3.3.2) (4.1.3)

  • Pakollisia kenttiä ei ole merkitty selkeästi: Kenttien pakollisuus on
    ilmaistu tähtimerkillä ilman sanallista selitystä. (3.3.2)
    Toimintavarmuus

  • Laajennuspainikkeessa on puutteita: Tuotesivujen ”Näytä
    enemmän”-toiminto ei ole saavutettava kaikilla apuvälineillä.
    (4.1.2)

  • Valintapainikkeen tila ei välity: Lahjakorttituotteiden sivulla
    summan valinta ei välity suoraan painikkeesta. (4.1.2)

  • Toimintojen onnistuminen ei välity apuvälineille: Palvelussa voi
    muokata tai poistaa asioita, mutta toiminnon onnistumisesta ei
    välitetä tietoa apuvälineille. (4.1.3)

Anna palautetta saavutettavuudesta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta
meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta
lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi

saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000